Informatie over verzuim- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen Avéro Achmea

Geplaatst op: 19-03-2020, 16:53:22

Heeft u vragen over de onderstaande informatie, neem dan contact (043-3690372 of e-mail info@vvazintermedis.nl) met ons op.

Het coronavirus heeft niet alleen een grote impact op Nederland, maar het heeft helaas ook gevolgen voor onze Verzuim- en Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Daarom voeren we voor beide verzekeringen een aantal tijdelijke maatregelen door.

We treffen 5 tijdelijke Verzuim maatregelen die per direct van kracht zijn
De maatregelen gaan per direct in en gelden tot aan de eerstvolgende prolongatiedatum van 1-1-2021 voor nieuwe aanvragen.

Maatregelen Verzuim per 19 maart 2020

1. Voor nieuwe Verzuimaanvragen zijn de eigen risico opties van 10 en 20 dagen niet meer mogelijk. Specifiek voor de KNGF mantel zijn ook de eigen risico opties van 0, 2 en 5 werkdagen niet meer mogelijk. Voor alle nieuwe Verzuimaanvragen geldt nu als standaard eigen risico optie: 30, 65 of 130 werkdagen.
  2. Voor nieuwe Verzuimaanvragen worden geen commerciële kortingen meer toegekend.
  3. Voor nieuwe Verzuimaanvragen geldt als ingangsdatum de acceptatiedatum binnen Acceptatie & Polisbeheer (A&P). Accepteren met terugwerkende kracht is onder geen enkele voorwaarde mogelijk. Als de doorlooptijd bij A&P te lang wordt, gaan we deze maatregel opnieuw bekijken.
  4. Elke nieuwe aanvraag wordt na acceptatie nog eerder dan normaal nagebeld met een servicecall waarbij de klant geïnformeerd wordt over de dekking van lopende verzuimgevallen.
  5. Dekkingsuitbreiding – bijvoorbeeld verhoging van het dekkingspercentage of verlaging van het eigen risicotermijn – is niet tussentijds maar uitsluitend per 1 januari (prolongatiedatum) toegestaan.

Kosteloos opschorten of verlagen verzekerd bedrag van AOV’s mogelijk
Veel ondernemers hebben vanwege de coronacrisis minder of geen werk. Dit kan acute financiële problemen veroorzaken. Daarom is het per direct mogelijk om kosteloos het verzekerde bedrag van onze AOV’s tijdelijk te verlagen of om de AOV tijdelijk stop te zetten.

• Bij het tijdelijk verlagen van het verzekerde bedrag blijft er sprake van een dekking en heeft de verzekerde daarom ook recht op een uitkering bij arbeidsongeschiktheid. De premie en de dekking dalen wel in verhouding tot het verzekerde bedrag. Binnen een jaar kan het verzekerde bedrag naar het oude niveau teruggebracht worden zonder een toets op het inkomen of een nieuwe medische keuring.
  • Het stopzetten van de verzekering kan voor een periode van maximaal 1 jaar. De verzekeringnemer betaalt dan geen premie meer, maar heeft ook geen recht op een uitkering als hij in die periode arbeidsongeschikt wordt. Na afloop van de opschortingsperiode kan de oude verzekering voortgezet worden. Er is dan geen nieuwe medische keuring nodig. Normaal betalen verzekerden 8% van de premie tijdens de opschortingsperiode. Deze lagere premie wordt nu niet in rekening gebracht.

Bron: nieuwsbrief Avéro Achmea van 19 maart 2020